Facturatieoffice
Zakelijk

Professionele offerte maken in 8 stappen

Een offerte is een overdracht van informatie, en in feite een voorstel voor hoe de handel tussen jou en je klant zal gaan verlopen. In dit artikel geven we 8 simpele stappen voor het maken van een professionele offerte.

Facturatieoffice

1. Selecteer je template

Offertes en facturen moeten er voornamelijk professioneel uitzien. Kies daarom een template dat goed uitstraalt wat voor bedrijf je bent. Veel management software bedrijven bieden tientallen templates die je kunt gebruiken.

2. Voeg klantinformatie toe

Uiteraard is het belangrijk dat je eerst klantinformatie toevoegt. Denk hierbij aan:

●     Bedrijfsnaam

●     Adresgegevens van de klant

●     Belastinggegevens

●     Contactpersoon

●     Telefoonnummer en e-mail

3. Voeg duidelijk offerte nummer toe

Het is goed om een helder documentnummer toe te voegen, omdat je in een later stadium snel en makkelijk terug wil kunnen keren naar deze offerte. Ook is het belangrijk voor de administratie van de klant met wie je handelt.

4. Voeg aanmaakdatum toe

Denk er ook aan om een aanmaakdatum toe te voegen. In de meeste softwareprogramma’s gebeurt dit automatisch. Een aanmaakdatum is belangrijk omdat je later altijd wil kunnen terugzien op welke datum je dit document verzonden hebt.

5. Productinformatie

Bij een offerte maken gaat het uiteindelijk om de producten of diensten die je verkoopt. Daarom is het essentieel dat je deze informatie helder meeneemt op het document. Als de klant de offerte bekijkt en akkoord gaat, kun je vervolgens een factuur opstellen en verzenden.

6. Wat zijn jouw voorwaarden?

Er zijn punten die je zeker niet over het hoofd moet zien, zoals jouw eigen bedrijfsvoorwaarden. Wat zijn de uiterste betaaldata? Wat gebeurt er als er na deze datum nog niet betaald is? Biedt je garantie aan, of kortingen? Deze punten van informatie zijn essentieel om goed te vermelden tijdens een offerte maken, om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan.

7. Voeg notitities toe

Met online offertes maken is het makkelijk om even een notitie toe te voegen, handig voor als een eventuele collega met je klant in gesprek gaat, of als er onduidelijkheden zijn geweest.

8. Denk aan overige informatie

Denk vervolgens aan overige informatie die belangrijk zou kunnen zijn. Het is altijd zaak om zo volledig mogelijk te zijn bij het maken van offertes en facturen, zodat jij en je klant altijd weten waar ze aan toe zijn.

Offertes maken gaat makkelijk, snel en gratis met Facturatie Office. Deze software biedt alle opties die van belang zijn om professionele documenten aan te maken en te versturen. Wil je meer weten over deze software? Kijk dan even op de website van Facturatie Office.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *